zondag 20 september 2015

DIY: kokosyoghurt zonder yoghurt-maker

Grappig dat het zo makkelijk is om de herinnering aan een smaak op te roepen van een product dat je al meer dan twee jaar niet hebt gegeten….en dan heb ik het over yoghurt. Die heerlijk zachtzurige smaak…mjum!!! Zuivel is voor mij een no-go en ik heb het niet meer gegeten sinds ik ruim twee haar geleden overstapte naar een ander eetpatroon. Ik ben een paar keer op zoek geweest naar yoghurt recepten, maar telkens kwam het er niet van om het uit te proberen. In de AIP-groep op Facebook kwam een topic voorbij over kokosyoghurt en daar werd ook een recept gedeeld. Het zag er niet al te ingewikkeld uit (altijd fijn ;-)) en de bereiding leek vooral te bestaan uit wachten :-). En aangezien ik supernieuwsgierig was of het zou lukken om zelf yoghurt te maken, besloot ik maar eens aan de slag te gaan. Het resultaat mag er zijn!!! Een heerlijke zachtzurige yoghurt met kokossmaak werd het en wat heb ik ervan gesmuld! Ook de kinderen wisten er wel raad mee. Een blijvertje dus, dit recept…en nu maar sparen voor een yoghurt-maker ;-)!




Wat heb je nodig voor ongeveer een liter yoghurt?
- twee blikken Aroy-D kokosroom van 560 ml: ik gebruikte deze 
- 1 eetlepel honing
- 3 gram probioticapoeder met ten minste een van de volgende stammen: Lactobacillus bulgaricus, Streprococcus thermophilus, Bifidobacterium lactis of Lactobacillus acidophilus. Ik gebruikte gewoon een zakje van mijn eigen probiotica: Probio Expert Resilience van Bonusan.
- gelatine: ik gebruikte deze
- een thermoskan, een heetwaterkruik, een grote handdoek en een koeltas, of een oven die je aan kunt zetten met alleen de verlichting aan, of een yoghurt-maker of een andere manier om de yoghurt-in-wording zo rond de 45-50 graden te houden.

Hoe maak je het?
- roer de inhoud van de blikken kokosmelk goed door en giet ongeveer een liter in een steelpan
- voeg een eetlepel honing toe (dit is nodig voor de fermentatie van de bacteriĆ«n)
- verwarm tot het bijna kookt en laat het vervolgens afkoelen tot rond de 50-60 graden (dit kan je controleren mbv een kookthermometer)
- bereid de gelatine (bij de Great Lakes rode bus: 1 eetlepel gelatine mixen met 3 eetlepels koud water)
- voeg de gelatine toe aan de warme kokosroom, roer goed zodat het helemaal oplost
- als de kokosroom voldoende is afgekoeld, giet je hem in een voorverwarmde thermoskan (of je vult de potjes van je yoghurt-maker, of je doet hem in een glazen pot die je in de oven gaat zetten) en voeg je de probioticapoeder toe. Roer goed door.
- sluit de thermoskan af, verpak hem met de heetwaterkruik in een handdoek en plaats hem in een koeltas. Of plaats de glazen pot in de oven, of zet de yoghurt-maker aan.
- laat de yoghurt minimaal 8 uur fermenteren. Ik liet hem 16 uur staan. Als je een thermoskan gebruikt, verwarm dan halverwege de even kruik opnieuw.
- giet, als je een thermoskan gebruikt, de yoghurt over in een glazen pot. Als de yoghurt al in een glazen pot zit, haal je hem uit de verwarmingsbron.  Laat afkoelen tot kamertemperatuur en zet daarna nog minimaal 6 uur in de koelkast.
- en dan: GENIET!!! Je kunt hem puur eten, maar ook met fruit is hij heerlijk!



Het originele recept vind je hier:
http://tasty-yummies.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten