dinsdag 27 mei 2014

(H)eerlijk over eten

Eten. We zijn er dagelijks mee bezig. Lang niet altijd staan we stil bij wat er in onze mond verdwijnt, en wat het effect daarvan kan zijn op je gezondheid. Je eet omdat je trek hebt, het lekker vindt, of omdat het nou eenmaal moet om overeind te blijven. Je eet op vaste momenten of net zoals het je uit komt. Je eet vaak hetzelfde of zeer gevarieerd. Je eet makkelijke maaltijden of kookt uitgebreide diners. En alles daartussenin. De manier waarop eten een rol speelde in je eigen opvoeding en de ideeën die je daardoor nu bij eten hebt, zijn voor iedereen anders. Maar wat is nou eigenlijk echt gezond eten? Hoe zit dat met light, suikervrij, low fat en labels als gezonde keuze en bewuste keuze? Is wat het voedingscentrum promoot, wel echt zo gezond? Wat is goed voor jou, en voor je gezin? Welke eet-keuzes maken jullie als ouders en wat leren je kinderen daarvan? Hoe kies je bewust, en wat is er dan precies te kiezen? In mijn eigen zoektocht naar het antwoord op deze vragen, stuitte ik op een enorme berg informatie en tips, van idealistisch tot praktisch en alles daartussenin. Voor mijzelf en mijn gezin ben ik op zoek naar werkbare oplossingen. Het mag best enigszins een uitdaging zijn, maar het moet vooral te doen zijn binnen ons al-druk-genoege-leven. Ik nodig je uit om mijn pogingen om orde in de berg informatie aan te brengen, mee te beleven. Pogingen van een heel gewone moeder van een heel gewoon gezin om bewuster om te gaan met eten en bewuster te leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten