woensdag 3 februari 2016

Slaap, kindjes, slaap!

Het heeft niet heel veel met eten te maken, maar alles met gezondheid: slaap. Slaap is ongelofelijk belangrijk voor je lichaam. In je slaap vinden allerlei processen plaats waardoor je lichaam wordt onderhouden en schade wordt hersteld. Je hebt minimaal 5 uur onafgebroken slaap nodig om goed te regenereren. Van te weinig slaap takel je dus af ;-). We kennen allemaal wel dat groggy gevoel dat je overhoudt aan een veel te korte nacht. Als dat eens een keer gebeurd, dan herstel je daar in de volgende nacht(en) weer prima van. Als je ruim 5 jaar onderbroken nachten doormaakt (enkele korte periodes uitgezonderd; sliep de één eindelijk door dan besloot de ander meestal eens lekker te gaan spoken...) , dan wordt het een ander verhaal. Nadat we alle tips ter harte hadden genomen en bijna alles wat je kunt bedenken zonder succes hadden geprobeerd, en we inmiddels de overtreffende trap van moe waren, werd ik getipt op het bestaan van Bachbloesems. Ik had er wel eens van gehoord, maar dat was nou net zo ongeveer het enige dat we nog niet geprobeerd hadden.

Bach-bloesemtherapie is een therapie waarbij je Bach-bloesem-druppeltjes inneemt. De uitvinder hiervan is Edward Bach. De Bach-bloesemtherapie stelt dat bloemen en bloesems heilzaam zouden zijn om ziekte als gevolg van een niet bij een persoon passende leefwijze te voorkomen. Bachbloesems werken vooral op emoties. Bij de Bach-bloesembehandeling worden er extracten gemaakt van bloesems met water. Er zijn 38 verschillende bloesemremedies, die gecombineerd kunnen worden tot een unieke, bij een bepaalde persoon passende mix.

In het kader van niet-geschoten-altijd-mis besloot ik een flesje te bestellen. Ik googelde wat en kwam al snel uit bij Greetje van Kracht uit de Natuur op www.bachbloesemmix.nl. Ik bestelde een flesje bloesemmix Slaapproblemen, want die leek precies te passen op mijn slechte slapers. Ik mailde nog wat heen en weer met Greetje over de samenstelling en kreeg per ommegaande het flesje in de bus. Het contact met Greetje was zeer prettig en de levering super. De flesjes kwamen in leuke zakjes met een gebruiksaanwijzing en een zakje goede nacht-thee erbij. Zodat ik er ook wat aan had ;-). Het duurt een week of 2 voordat het werkt, stond erbij, maar ach…die 2 weken konden er echt nog wel bij. Gelukkig waren er niet eens 2 weken nodig om het tij te doen keren. Al na een paar dagen merkte ik dat zoonlief bij ons op de kamer rustiger sliep, minder praatte in zijn slaap en minder vroeg (hoewel nog altijd vroeg, maar 6.00 uur is beter dan 5.00 uur nietwaar ;-)) wakker werd. Bij dochterlief merkte ik niet meteen iets, maar die sliep tussen ons in dus dat was sowieso al niet ideaal. 

Na anderhalve week van rustiger slaap besloten we over te gaan tot fase 2 in het slaapproject: kinderen weer op de eigen kamer. De ouderlijke slaapkamer was zo langzamerhand overbevolkt geraakt met 4 personen ;-). Ze wilden graag bij elkaar slapen, dus ontruimden we een van de slaapkamers, maakten een gezellig slaaphoekje, trokken zelfgekozen hoezen om de dekbedden en tekenden smiley-kalenders, met de belofte van cadeautjes na zoveel nachtjes goed slapen (tsja, na die ruim 5 jaar was ik in staat om de hele speelgoedwinkel leeg te kopen in ruil voor…SLAAP ;-)….). De eerste nacht begon goed: kleine meid in paniek, ze wilde niet slapen, ze wilde in mama's behehehed…. Slik. Nou gaat een kind in paniek achterlaten op een eigen kamer me toch wat te ver, dus we sloten een deal: ze ging in het campingbedje (waar grote broer al weken gebruik van had gemaakt) bij ons op de kamer. Eind goed al goed, iedereen sliep. In een eigen bed. Onze grote kanjer keurig de hele nacht op zijn eigen kamer. Dikke knuffels de volgende ochtend, we prezen hem de hemel in, hij mocht een smiley op zijn kaart….het mannetje gloeide van trots. Jippie, een succeservaring! Zie je wel dat het niet eng is om alleen te slapen…?

Zo ging dat een paar nachten, totdat de kleine dame besloot dat het toch gezelliger was om 's nachts weer bij papa en mama te kruipen…zucht. Dus werd het tijd voor een listig plan. We lieten haar kiezen: of 's nachts in het campingbedje blijven, of in een groot bed bij grote broer op de kamer slapen. "Dan ga ik wel boven slapen!" riep ze boos. Okeeeeee….poging 2 dan maar. Het ritueel herhaalde zich, maar deze keer wilde ze het toch wel proberen. Uiteraard sliepen wij die nacht beroerd, met een oor in de babyfoon om te horen of ze toch niet bang was, maar het stel kwam de volgende ochtend keurig samen naar beneden gestommeld. HOEZEEEEE! Of beginnersgeluk??? Maar nee! Het patroon bestendigde. Inmiddels zijn we ruim een maand onderweg en wordt er in het algemeen goed, rustig en fijn geslapen, een enkele nacht daargelaten. Het blijven kinderen hè ;-). En dat dankzij wat druppeltjes, die we bij een vervolgbestelling nog een beetje hebben laten finetunen. We durven er voorlopig ook niet mee te stoppen, haha!

En wijzelf? Nou, het blijkt dat het nog niet zo eenvoudig is om weer in een goed slaapritme te komen.  De eerste nachten werd ik als vanouds wakker op gezette tijden en was ik ruim voordat de kinderen zich meldden zelf al wakker. Inmiddels lukt het wel om een uur of 7 ononderbroken te slapen (wauw!!!!! dat is meer dan in jaaaaaaaaaren het geval is geweest, haha!) en ook het vroege wakker worden wordt langzaam aan minder. Het effect van zoveel meer slaap is overigens duidelijk merkbaar: mijn lichaam herstelt veel beter. Ik heb - ondanks de winter - vrijwel geen last van eczeem (waar ik exact een jaar geleden een flare-up had als nooit tevoren) en als er toch een plekje verschijnt, dan geneest het vrijwel meteen weer, vanzelf. Ik heb een helderder hoofd en duidelijk meer energie. En pas nu we uit de situatie van gebroken nachten zijn, wordt duidelijk hoe slopend die situatie eigenlijk echt was. En hoe heerlijk het  is om het bed, de slaapkamer en de hele nacht weer voor jezelf te hebben. Dus: hoezee voor de Bachbloesems, hoezee voor onze kleine kindjes, hoezee voor heeeeel veeeeel slaap :-)!!


5 opmerkingen: