maandag 21 december 2015

10 dagen, 120 planten!

YES! I did it! Ik ging de uitdaging aan die we op onze laatste opleidingsdag kregen: eet 120 verschillende planten in 10 dagen tijd… Ja, dat lees je goed! 120 planten. Dat is gemiddeld 12 per dag. Verschillende dus hè, en dat 10 dagen lang. Veel hè! Wat een onmogelijke opgave, denk je dan! Een opgave, ja. Onmogelijk, nee. Heel erg leuk om te doen, zeker wel!

Het idee hierachter is onder meer dat je, als je zó gevarieerd eet, vrijwel geen voedselallergieën kunt ontwikkelen en bestaande voedselallergieën kunt oplossen. Allergieën ontstaan veelal (voor zover niet genetisch bepaald) door een overdaad. Het lichaam geeft dan aan dat er een teveel van iets is door een allergische reactie. Bovendien spelen, als je zó gevarieerd eet, antinutriënten en fyto-oestrogenen bijna geen rol meer. Kan je prima aardappelen en granen (tenzij je coeliakie hebt natuurlijk) eten, als je die ook inpast in het 10-dagen-120-planten-principe (dus ze niet iedere dag eet; en geloof me, als je 120 planten moet eten in 10 dagen dan is er weinig ruimte om dagelijks aardappels of brood te eten ;-)).

Heb ik er iets van gemerkt? Nou…ik denk dat ik me gaandeweg wat energieker voelde worden. Ik voelde me in ieder geval supergezond :-). Al was het maar door het idee dat ik zo gezond bezig was ;-). En ik ben natuurlijk bere-trots dat het me gelukt is!

Wat at ik dan allemaal? Het is een hele lijst. Binnen iedere groente- of fruitsoort telt iedere plant of ieder ras als aparte plant, dus vooral met sla en appels maakte dat de telling iets ruimer ;-).  Kruiden tellen natuurlijk ook mee. Hou je vast:


Oranje pompoen, oranje zoete aardappel, prei, wortel, bloemkool, bladselderij, kurkuma, zwarte peper, banaan, aardappel, lollo rosso, rucola, bietenblad, rozijn, broccoli, bakbanaan, witte druiven, rode druiven, witlof, sinaasappel, elstar, mandarijn, zuurkool, lollo biondo, frisee, veldsla, spinazie, groene olijf, bleekselderij, luzerneklaverkiem, linzenkiem, radijszaadkiem, pastinaak, rode ui, knoflook, oesterzwam, salade-ui, bataviasla, radicchio, gele wortel, komkommer, radijs, jonagold, watermeloen, galiameloen, cantaloupemeloen, andijvie, knolselderij, shii-takes, ui, kanji, ijsbergsla, kropsla, blauwe bes, avocado, bloemkool, paksoi, rode biet, granny smith, beukenzwam, bruine beukenzwam, buidelzwam, ananas, peer, snijbiet, baby-spinazie, rode tatsoi, tuinkers, bieslook, cassave, meiraap, wasabi rucola, wasabi roquette, rode paprika, courgette, kleine zoete appel, dadel, zwarte olijf, aardbei, groene spruiten, tomaten, sjalotjes, peterselie, romaine sla, basilicum, tijm, majoraan, oregano, goudreinet, arrowroot, kokos, paarse spruiten, venkel, dille, mosterdzaad, citroen, golden delicious, kakifruit, sperziebonen, kiwi, rode kool, witte kool, groene kool, flespompoen, rodrigo pompoen, groene paprika, gele paprika, champignons, kastanjechampignons, gember, grapefruit, rode eikenbladsla, groene eikenbladsla, baby-boerenkool, kumquat, stoofpeer, sweetie, mango, wilde paddestoel, pink lady

Zou ik het nog een keer doen? Zeker! Het is mijn bedoeling om dit principe zoveel mogelijk te gaan toepassen. Ik heb ondervonden dat er veel meer variatie mogelijk is dan je zo op het eerste gezicht denkt. Ik werd ook steeds creatiever en kwam de laatste dagen nog zoveel andere planten tegen die ik ook nog had kunnen eten…maar je moet ergens een grens trekken hè ;-). Ik zag in dat ik toch wel geneigd ben telkens naar de bekende producten te grijpen, maar als je een beetje jaagt en verzamelt op de groente-afdeling van de supermarkt (ja, 99% van de lijst kocht ik gewoon in de supermarkt!) dan ontdek je zoveel meer groenten en fruit die de variatie zoveel ruimer maken! En meer variatie = beter!

Maar nu eerst de feestdagen. Ik wens jullie (h)eerlijke dagen met familie en vrienden en een fantastisch 2016. In het nieuwe jaar is het tijd voor nieuwe uitdagingen! Tot dan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten