maandag 30 november 2015

Herfstgroenten: een paar recepten

Tijd voor weer wat groente-inspiratie! We hebben de afgelopen weken weer (h)eerlijk gegeten van de biologische groenten uit de groentepakketten van biologische tuinderij De Goudsbloem. Het leuke is dat de pakketten meegaan met het seizoen. De afgelopen tijd zaten er dus regelmatig spruitjes in. Nou ben ik daar geen enorme fan van, maar nu heb ik toch wel een manier gevonden om deze echt lekker klaar te maken.
Het oorspronkelijke recept is van Paleo Made Simpel, maar ik maak ze zo:

Spruitjes uit de oven

Wat heb je nodig?
- spruitjes

- 200 gram spekjes
- 1 grote appel of 2 kleine
- peper en nootmuskaat

Hoe maak je het?
- Pel van de spruitjes de losse blaadjes en snij ze door de helft

- bak ondertussen in een koekenpan de spekjes uit
- snij de appel in kleine stukjes
- voeg de spruitjes bij de spekjes en bak een minuut of 5 mee
- doe alle ingrediënten bij elkaar in een ovenschaal en meng goed.
- Bak 30 minuten op 200 graden. 

Een andere groente die een paar keer in het pakket zat, is rode biet. Ik ben zelf dol op bietjes. Ik gebruik ze in een salade met appel en vis, in een ovenschotel (recept vind je hier) en afgelopen week maakte ik er een stamppot van. Tot mijn grote verrassing viel deze zelfs bij onze bijzonder kieskeurige kleine man in de smaak! Dat wordt dus een blijvertje ;-).

Bietenstamppot

Wat heb je nodig?
- 1 kilo bietjes
- 1 kilo zoete aardappel
- 200 gram spekjes

Hoe maak je het?
- schil de bietjes, snij in grove stukken, breng in ruim water aan de kook en laat een uurtje koken. Je kunt natuurlijk ook voorgekookte bietjes gebruiken ;-). Giet af en rasp daarna de bietjes fijn.
- schil de aardappels, snij in grove stukken, breng in ruim water aan de kook en laat 10-15 minuten koken. Giet af en stamp met een stamper tot een puree.
- bak de spekjes uit
- doe alles bij elkaar in een grote pan, inclusief het spekvet, en roer goed door tot het allemaal gemengd is. Breng op smaak met peper en een beetje nootmuskaat.

Ook kolen zijn natuurlijk echte herfst/wintergroenten. Rode kool, zuurkool, witte kool, Chinese kool…heerlijk! De rode kool gebruikte ik in een stoofpotje, van zuurkool maak ik meestal een ovenschotel en de witte en de Chinese kool roerbakte ik met wat spekjes. Los van het snijwerk is gewokte kool heerlijk snel klaar. Daar houden wij van ;-).

Zuurkool uit de oven

Wat heb je nodig?
- minimaal 500 gram zuurkool
- gehakt
- garam massala of andere pittige kruiden naar smaak
- salami
- groente waarvan je puree kunt maken, zoals pastinaak of knolselderij of zoete aardappel

Hoe maak je het?
- bak het gehakt rul met de kruiden
- kook de groenten waarvan je de puree wilt maken gaar en stamp fijn
- vet een ovenschaal in en vul deze achtereenvolgens met de zuurkool, het gehakt, de plakken salami en de puree
- zet een uur in de oven op 175 graden

Eet smakelijk maar weer :-)!

1 opmerking:

  1. Betting on Horse Racing with MapYRO
    Betting 공주 출장마사지 on 태백 출장샵 Horse Racing with MapYRO. Free 정읍 출장마사지 Horse Racing Tips, 속초 출장샵 Predictions & Odds. 원주 출장마사지 Best Online Horse Betting Website.

    BeantwoordenVerwijderen