woensdag 22 juli 2015

Als voeding niet genoeg is...

De afgelopen maanden waren mijn lichaam en ik even geen vriendjes. Zoals jullie weten belandde ik vorig najaar in een gezondheidsdip waar ik niet meer zomaar uit kwam. Ik paste mijn voeding een aantal keer aan in een poging tot beterschap, maar telkens hielp het maar even. Voeding leek gewoon niet genoeg te doen om een omslag te kunnen bewerkstelligen. Ik tobde maandenlang door zonder echte oplossing, totdat ik met mijn opleiding tot orthomoleculair therapeut begon.
Met alle kennis die ik opdeed, vielen zoveel puzzelstukjes voor mij op z'n plek! Eindelijk begréép ik waarom mijn darmen zo'n puinhoop waren en waarom mijn immuunsysteem zo van slag was. En eindelijk kreeg ik ook adequate oplossingen aangereikt. Oplossingen die in de eerste plaats gebaseerd zijn op voeding, maar waarbij wordt onderkend dat voeding soms gewoon niet genoeg is. En dan bieden supplementen uitkomst. Een voedingssupplement is eigenlijk niets anders dan een hooggedoseerde, geïsoleerde voedingsstof. Zoals die ook in ons eten voorkomt dus, maar dan veel meer geconcentreerd. Door de hogere dosering in een supplement kan je vaak sneller bewerkstelligen wat je wilt bereiken dan met enkel voeding. Dus als voeding niet genoeg is, kan een supplement uitkomst bieden. En dat deed het gelukkig bij mij! Ik ging aan de slag met mijn darmen, met mijn immuunsysteem, met methyleringsprocessen (methywattes??? ehhh…processen waarbij bepaalde stofjes in andere stofjes worden omgezet; van belang bij onderhoud en reparatie van DNA in alle lichaamscellen en -weefsels). Het aantal potjes op mijn aanrecht groeide; mijn klachten namen rechtevenredig af. Eindelijk was daar mijn oplossing! Na al die maanden was de verbetering ineens op dagbasis merkbaar. Ongetwijfeld heeft de voeding daar een bijdrage aan geleverd; ik was immers zo lief mogelijk geweest voor mijn darmen en de goede beestjes in mijn buik, dus er was in elk geval iets van een basis waarop de nieuwe beestjes lekker konden groeien. En het fijne? Ik ben bezig mijn op een gegeven moment toch behoorlijk beperkt geraakte dieet in rap tempo uit te breiden. Zonder bijkomende klachten. Zodra ik merk dat mijn darmen en immuunsysteem stabiel zijn, zeg ik de supplementen weer vaarwel. Dan mag de voeding het weer overnemen. En hopelijk is dat dan wèl genoeg ;-)… 

Wil je meer weten over gezonde voeding en/of voedingssupplementen? Kijk eens op de website van mijn orthomoleculaire voedingsadviespraktijk: www.voedenderwijs.nl. Ik help je graag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten