maandag 24 maart 2014

Help, een gluut!

Stoppen met brood eten vond ik het lastigste aspect van het aanpassen van mijn voedingspatroon. Ik vind brood namelijk Heel Erg Lekker. Bijkomende voordelen zijn dat het niet duur is, overal te krijgen is en snel klaar te maken is. Dat brood helemaal niet zo gezond zou zijn, kwam eigenlijk niet in me op. Tot ik me er in ging verdiepen. Waaaaaatttt???? Brood ongezond???? Maar het voedingscentrum zegt toch dat we juist brood moeten eten omdat het vezels, vitaminen en mineralen (kennen jullie hem nog ;-) ) bevat? En veel energie levert? Ja, dat zeggen ze. Maar dan blijkt deze (en waarschijnlijk niet alleen deze) aanbeveling van het voedingscentrum helemaal niet zo wetenschappelijk onderbouwd. Zo las ik dit weekend: 'De Schijf van Vijf is gericht op de gemiddelde Nederlander. Die eet nou eenmaal twee keer per dag brood. We (= het voedingscentrum) doen die aanbeveling dus omdat het aansluit bij hoe veel mensen toch al eten.' Ehhh...ja. En dat is dus meteen het probleem, want het is natuurlijk niet zo dat brood eten per se goed voor je is omdat we het veel eten ;-)...

Wat is dan het probleem met brood? In mijn geval zijn dat de gluten, een stofje dat in de granen voorkomt waarvan brood is gemaakt. Gluten kunnen schadelijk zijn voor je darmen, doordat ze ervoor kunnen zorgen dat in het darmweefsel een soort openingetjes ontstaan. Hierdoor kunnen allerlei stoffen die normaal niet bedoeld zijn om de darmwand te passeren, in het lichaam terecht komen. Dit fenomeen wordt ook wel "lekke darm" genoemd. Het gevolg is dat het immuunsysteem aanslaat om deze stoffen op te ruimen. Zodra het immuunsysteem gaat reageren, geeft dat ontstekingsreacties in het lichaam. Dat is op zich goed, want die ontstekingsreacties zorgen ervoor dat deze stoffen worden opgeruimd. Hoe meer van deze stoffen er echter door de darm lekken, hoe ernstiger de ontstekingsreacties worden. Uiteindelijk kan het immuunsysteem hierdoor overdreven gaan reageren en zelfs gezond weefsel gaan aanvallen, waardoor spontaan ook op andere plaatsen ontstekingen ontstaan, denk aan eczeem op de huid of migraines. Een lekke darm kan zich heel langzaam ontwikkelen; het kan zelfs jaren duren eer dit klachten geeft. En dan zijn het vaak zelfs klachten die je helemaal niet meteen linkt aan je darmen, zoals eczeem, vermoeidheid of hoofdpijn. Uiteindelijk kan een lekke darm aan de basis liggen van een heel scala aan gezondheidsissues. Alle reden dus om te voorkomen dat het zover komt! Bij mij was het helaas al te laat. Het goede nieuws is dat de darm zich kan herstellen. Inderdaad, onder andere door het volledig vermijden van gluten. En het aanhouden van een verder zo optimaal mogelijk voedingspatroon dat de darmen zo min mogelijk belast en juist van goede stoffen voorziet. Het heeft tijd nodig, en het gaat soms met vallen en opstaan (want niet alleen voeding, maar ook stress en slaapgebrek hebben invloed op je darmen. Had ik het daar al eens over gehad, over mijn slaaptekort ;-)?) maar we komen er wel! Door welke producten vervang je dan je dagelijkse boterham? (H)eerlijke groenten en fruit, om maar eens wat te noemen, in combinatie met (h)eerlijk (biologisch) vlees, vis, kip of ei. Bijkomend voordeel: die bevatten veel meer vezels, vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen dan brood. En minder koolhydraten ;-).

Ps. In mijn vorige post kon je lezen wat ik eet in plaats van brood. Op Facebook (www.facebook.com/heerlijkovereten) en Pinterest (www.pinterest.com/femkevandoesbur) plaats ik regelmatig verwijzingen naar recepten. Kom eens een kijkje nemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten