dinsdag 22 september 2015

Appeltaart (Paleo, AIP)

In onze tuin staat een prachtige hoogstam appelboom. Het is een oud ras: de Jonathan. Uit de Jonathan is middels een kruising met de Golden Delicious, de Jonagold voortgekomen. Wist je niet hè ;-)! Vorige week raapte ik al her en der wat gevallen appeltjes en vrijdag besloot ik dat het moment rijp was voor de pluk. Inmiddels liggen kilo's heerlijke appeltjes in mijn kelder te wachten om opgegeten te worden ;-). De Jonathan is een appel die lekker is uit de hand, maar ook heerlijk is als appelmoes en in appeltaart. Omdat ik, gewoon zomaar, zin had in appeltaart, besloot ik me daar eens op uit te leven. Ik wilde eens wat anders uitproberen als bodem en besloot een experiment aan te gaan met tijgernootjes. De koekjes van tijgernootmeel, waarvan ik het recept in deze post deelde, leken mij een prima basis te kunnen vormen voor de bodem, aangezien het recept ook al appelmoes bevat. En lekker werd het! Enige nadeel: zo'n taartje moet dan ook meteen op :-)….




Appeltaart

Wat heb je nodig?

Bodem:
- 170 gram gemalen tijgernootjes
- 3 eetlepels vet (reuzel, kokos, palm shortening)
- 100 gram (zelfgemaakte; recept zie hieronder) appelmoes
- 1 eetlepel ahornsiroop
- 1/4 theelepel baking soda

Vulling:
- minimaal 1 kilo appels
- gewelde rozijnen
- kaneel naar smaak

Hoe maak je het?

- meng alle ingrediënten voor de bodem in een keukenmachine tot een deeg
- bekleed een springvorm met bakpapier en druk het deeg uit over de bodem en vorm een iets opstaande rand
- schil de appels en snij ze in dunne plakjes
- meng de appels en de rozijnen met het kaneel, zorg dat alle appeltjes ermee bedekt zijn
- schuif de taart in de oven en bak 30-40 minuten op 175 graden
- laat afkoelen (maar is warm ook heel lekker!) en smullen maar!

Appelmoes

- schil een paar appels, snij ze in stukken en zet ze in een klein laagje water op het vuur
- breng aan de kook en laat ze koken tot ze makkelijk uiteenvallen; let op dat er voldoende water in de pan blijft
- zet het vuur af en pureer de appels
- voeg naar smaak kaneel toe
- makkelijker dan dit wordt het niet :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten