donderdag 24 september 2015

Recept: Paleo AIP taco's van bakbanaan

Vroeger, voordat we ons eetpatroon omgooiden, aten we regelmatig taco's en burrito's. Uit zo'n pak, ja. Natuurlijk inmiddels absoluut geen optie meer, en zo kwam het dus dat we die dingen al meer dan twee jaar niet hadden gegeten. Tè lang, volgens De Echtgenoot, en dus vroeg hij of ik niet zelf taco's kon maken. Aangezien ik daar zelf ook wel weer eens zin in had, en bovendien wel zin had in een creatieve uitdaging, ging ik op zoek naar een recept. Ik vond wat ik zocht op de website van Oerspronkelijk: taco's van bakbanaan!
Voor de taco's heb je het recept nodig van de twee-ingrediënten-pizza die je ook op Oerspronkelijk vindt. Slechts twee ingrediënten en niet te ingewikkeld; daar houden wij van :-)! Het leuke van deze taco's is dat ze lekker knapperig zijn, maar niet na 1 hap al volledig uit elkaar vallen, zoals de kant-en-klare versie wel doet. Aan de vulling van de taco's gaf ik mijn eigen draai. De Echtgenoot nam er taco-saus-uit-een-potje (helaas had ik de ingrediënten voor de Mojo-saus van het oorspronkelijke recept niet in huis), sour cream en wat geraspte kaas bij, ik hield de vulling naturel. Wat ook heel prima smaakte. Je kunt hier natuurlijk eindeloos mee variëren; het leukste blijft het lekker kliederig eten-uit-het-vuistje :-)….



Taco's van bakbanaan
Recept van Oerspronkelijk:

Wat heb je nodig?
- twee groene bakbananen
- twee flinke eetlepels kokosolie
- snufje zout

Hoe maak je het?
- verwijder de schil van de bakbanaan en snijd deze in stukken
- pureer in een keukenmachine de bakbanaan met de kokosolie en het zout tot een deeg. Het blijft wat korrelig.
- leg een vel bakpapier op een bakplaat en vorm 6 gelijke cirkels van het deeg.
- bak ze 15 minuten op 175 graden. Controleer of ze daarna stevig genoeg zijn om dubbel te vouwen zonder dat de beide helften plat op elkaar komen te liggen. Zijn ze nog slap, verleng de baktijd dan steeds met een paar minuten tot ze stevig genoeg zijn.
- als ze stevig genoeg zijn, haal je de taco's even uit de oven en vouw je ze losjes dubbel. Bak ze daarna nog 10-15 minuten tot ze knapperig zijn.

De vulling

Wat heb je nodig?
- gehakt
- een zak roerbakgroenten naar keuze (ik gebruikte een champignonroerbakmix zonder nachtschade-groenten en zonder peulvruchten)
- zout, peper en andere kruiden naar smaak (ik gebruikte Provençaalse kruiden, maar je kunt naar smaak een pittiger variant maken met bijvoorbeeld cayennepeper of paprikapoeder)

Hoe maak je het?
- rul het gehakt in een wok met peper en zout
- voeg de roerbakgroenten toe en roerbak tot ze bijna gaar zijn
- voeg zout, peper en kruiden toe en roerbak even mee
- vul de taco's met het gehakt-groentenmengsel en smullen maar!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten