zaterdag 17 oktober 2015

Groentenpakket deel 2: meer recepten (Paleo, AIP)

Enkele groentenpakketten later dan de bedoeling was (druk, druk, druk), maar nu dan toch weer eens een overzichtje van recepten die ik maakte van de groenten uit het groentenpakket van biologische tuinderij De Goudsbloem waarop ik een abonnement heb. Ik vind het nog steeds erg leuk om telkens weer te bedenken wat ik met de groenten uit het pakket zal doen. Soms verwerk ik meerdere van de groenten in één gerecht, soms bereid ik van alle groenten een apart gerecht. Lees en geniet mee!

Wat zat er door de weken heen in de pakketten?













Week 38
Spitskool, Kropsla, Bospeen, Peterselie, zoete aardappel, snijbiet en aubergine

Week 39
Oranje Pompoen, Suikermais, Andijvie, Groenselderij en Knoflook, venkel en  rode uien

Week 40
Romanesco, prei, ijsbergsla, uien, bieten, paksoy en rode paprika

Week 41
Andijvie, Chinese kool, waspeen, komkommer, champignons, wortelpeterselie en pompoen

Wat deed ik er mee?

De spitskool wokte ik met gehakt, appel en een uitje en diende ik op met zoete aardappelblokjes uit de aifryer (voor het recept scroll je naar beneden).  De wortel en peterselie gingen samen in een soep. De snijbiet en de sla gebruikte ik in een salade en de aubergine ging door de tomatensaus voor de (glutenvrije) macaroni van man en kids.


Spitskool met uit, appel, spekjes en zoete aardappel 
Salade van snijbiet, spinazie, olijven, appel en spekjes














Suikermais is niet aan ons besteed. De kinderen lusten het niet, ik eet natuurlijk geen mais en manlief had aan een half kolfje ook wel genoeg. Uiteindelijk ging een deel naar de buurkipjes. Die waren er wel blij mee :-). Van de oranje pompoen maakte ik mijn all time favorite pompoensoep (het recept vind je in deze post). De andijvie wokte ik met spekjes en bakbanaan on the side. De groenselderij ging deels door een salade en de rest werd door dochterlief opgeknabbeld. Van de venkel maakte ik een salade met avocado en forel. De knoflook en rode uien verdwenen in diverse gerechten. Foto's…vergat ik te maken :-).



Bietjes met prei, peer, zoete aardappel en spekjes



Romanesco is een groente waar we een paar weken geleden kennis mee maakten, maar waar niemand hier echt blij van wordt. Maar omdat weggooien ook zonde is :-), maakte ik hem braaf klaar. Gewoon gekookt, even in de gaten houden tot ie gaar is. Met wat zelfgemaakte mayo on the side was het goed te doen. De ijsbergsla ging in een salade, van de bieten en de prei maakte ik een verrassend lekkere bieten-prei-wokschotel (voor het recept scroll je naar beneden), de paksoy wokte ik voor een snelle lunch met wat spekjes en de rode paprika ging in reepjes met dochterlief mee naar school. Oh ja en de uien, die komen altijd wel ergens voor van pas ;-).






Afgelopen week was er weer pompoen en deze keer besloot ik hem anders te besteden: aan overheerlijke pompoenkoekjes (het recept vind je hier (in het Engels); mijn kleine meisje stond er op om ze in de vorm van sterren, hartjes en maantjes te maken en dat lukte wonderwel ;-)) en wat overbleef gebruikte ik als puree voor een andijviestamppot (het recept vind je hieronder). De Chinese kool, waspeen en champignons gingen samen in deze heerlijke kipcurry (ik gebruik alleen geen paprika, die staat wel in het originele recept), waar ik bloemkoolrijst bij maakte (recept vind je hier). In plaats van wortelpeterselie had ik wat pastinaken, die ik in plakjes sneed en opbakte als sidedish. En de komkommer ligt er nog :-). Die komt het weekend wel op.

Kipcurry met bloemkoolrijst
 
Pompoenkoekjes
Andijviestamppot















En dan nu de recepten!

Wokschotel met spitskool

Wat heb je nodig:
- een spitskool, fijn gesneden
- een appel, in kleine stukjes
- gehakt
- een ui, gesnipperd
- zoete aardappel, geschild en in blokjes gesneden
- peper, zout, kurkuma

Hoe maak je het:
- bak het gehakt in een grote wok rul met peper en zout
- bak het uitje even mee
- voeg de spitskool toe en roerbak mee
- voeg als de spitskool bijna klaar is, de appel toe en verwarm even mee
- breng op smaak met peper, zout en kurkuma
- haal intussen de zoete aardappelblokjes door een pannetje gesmolten kokosolie en bak ze in de airfryer of de oven, 15 minuten op 180 graden en tussendoor even husselen.

Wokschotel met bietjes en prei

Wat heb je nodig:
- bietjes (vers of voorgekookt)
- twee peren, geschild en in stukjes gesneden
- prei, in dunnen ringen
- spekreepjes
- zoete aardappel, geschild en in blokjes gesneden
- peper en zout

Hoe maak je het:
- als je verse bieten gebruikt: maak de bieten schoon en kook ze in de schil. Ze moeten anderhalf à twee uur koken. Giet af, schil en snij in blokjes. Voorgekookte bieten kan je meteen in blokjes snijden.
- bak de spekreepjes in een wok
- voeg te zoete aardappel toe en wok mee tot ze wat zachter worden
- voeg de prei toe en wok even mee
- voeg de bietjes toe en wok even mee tot ze warm zijn
- voeg de peer toe en verwarm even mee
- breng op smaak met peper en zout

Andijviestamppot met pompoenpuree

Wat heb je nodig:
- een pompoen, ontpit en in kleine stukjes gesneden
- andijvie, fijn gesneden
- spekreepjes
- peper en zout

Hoe maak je het:
- kook de pompoenstukjes 10 minuten in water
- giet voor ongeveer de helft af, maar bewaar het kookvocht
- maak met een staafmixer puree van de pompoen
- voeg eventueel nog wat van het kookvocht toe als de puree te dik blijft
- bak intussen in een andere pan de spekjes uit en voeg toe
- voeg de andijvie toe en warm het nog even goed door
- breng op smaak met peper en zout

Geen opmerkingen:

Een reactie posten