dinsdag 3 maart 2015

Ontspanning: mediteren

Even iets anders dan eten, maar ook heel belangrijk: tijd voor ontspanning. Ik schreef het al: voor mij is meditatie een van de hulpmiddelen daarbij. Jaren geleden volgde ik een cursus mindfulness. Mindfulness is bewuste aandacht hebben voor en aanvaarden van wat zich van moment tot moment aandient. In de cursus was veel ruimte voor meditatie. Verschillende soorten meditaties kwamen aan de orde en er werd benadrukt dat het integeren van meditatie in je dagelijks leven - liefst 45 minuten per dag - een heilzaam effect zou hebben. Destijds hield ik dat een paar weken vol, maar daarna verslapte de aandacht. Vijf-en-veertig minuten dagelijks is ten slotte best veel (vind ik dan). Ik ervoer het vooral als een extra verplichting in mijn al zo drukke leven, het moest er in de toch al korte avonden nog bij, en het had (daardoor?) op mij toen ook niet zo'n heilzaam effect als ik had gewild. Het schoot een beetje zijn doel voorbij, want in plaats van de oorzaak van de drukte aan te pakken, deed ik de meditaties bovenop de drukte, met de verwachting dat de stress daardoor vanzelf zou verminderen. Nou, zo werkte dat dus niet…

De cd's met de begeleiding heb ik altijd bewaard, je wist ten slotte maar nooit of het nog eens van pas kwam ;-). Inmiddels heb ik het mediteren weer opgepakt, maar nu na het aanpakken van stress en in een modus die voor mij goed vol te houden is en daardoor niet als "moeten" voelt: 3 x per week 20 minuten. Meteen als ik thuis kom van het wegbrengen van de kinderen pak ik mijn momentje - en nu vind ik het heerlijk! Het maakt me ontspannen en dat is natuurlijk een fijne manier om de dag te beginnen.

Hoe doe ik dat dan, dat mediteren? Het principe van mindfulness is dat je dingen met gerichte aandacht en zonder oordeel doet. In de meditatie betekent dat bijvoorbeeld: eerst een aantal minuten vol aandacht je ademhaling volgen, vervolgens je aandacht een aantal minuten verleggen naar het voelen van sensaties in je lichaam, daarna naar het horen van geluiden, vervolgens naar het opmerken van gedachten en tot slot naar het opmerken van gevoelens. Aan het einde laat je enkele minuten alle gerichte aandacht los en merk je alles op wat zich maar aandient.  Je sluit af met aandacht bij de ademhaling. Telkens als je in gedachten bent afgedwaald van de meditatie, wat onherroepelijk gebeurt, keer je zonder oordeel daarover weer terug naar de ademhaling en pak je de meditatie weer op. Daar gaat het eigenlijk om: geen oordeel hebben, lief zijn voor jezelf. Je niet laten meeslepen door gedachten, maar ze opmerken en weer laten gaan. Je ervan bewust worden dat je niet je gedachten bent, maar dat gedachten komen en gaan. Net zoals alle andere ervaringen. De ene keer gaat dat makkelijker dan de andere keer; het is zoals het is. Het werkt misschien niet voor iedereen, maar ik word er blij van (deze keer wel ;-)) en zo lang dat zo is, ga ik er lekker mee door.

Je kunt natuurlijk ook simpeler beginnen, met een paar minuten per dag even stil staan bij wat er is. Een fijne oefening hiervoor vind ik de drie minuten ademruimte (en ja, hij kost maar drie minuten :-)): je staat een minuut stil bij hoe het met je gaat: hoe je je voelt, wat je voelt, wat je denkt. Daarna richt je je aandacht op je ademhaling en volg je deze een minuut lang. Tot slot breid je je aandacht uit naar je lichaam als geheel en merk je op hoe dat nu voelt, wat je voelt, zonder dat te veranderen: het is goed zoals het is. Het hielp mij vaak om me bewust te worden van het feit dat ik überhaupt bepaalde dingen voelde, waar ik dan vervolgens al dan niet iets mee kon doen.

Meer weten of ook eens proberen? Er zijn verschillende meditatie-apps te krijgen en op YouTube zijn talloze filmpjes te vinden met meditaties (bijvoorbeeld deze) . Give it a try!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten