dinsdag 3 maart 2015

Naar school!

Daar ging hij dan vanmorgen, de kleine grote man, voor het eerst wennen op school! Hij heeft er de hele vakantie naar toe geleefd en kon niet wachten tot het zover was. Spannend was het toch ook wel, maar stoer liep ie het schoolplein op, zette zijn tas weg, hing zijn jas op en nam plaats in de kring. "Dag mama, tot straks!" Slik...

Kleine jongetjes worden groot. Weer een stukje loslaten. Hij zal het ongetwijfeld prima doen; hij was er erg aan toe. Ik maak me daar dan ook geen zorgen over. Wat ik wel spannend vind, is of het zal lukken om rekening te houden met zijn allergieën. Kleine man is allergisch voor gluten, heeft een lactose-intolerantie en is zwaar allergisch voor appel en pectine. 
Vooral de appel/pectine is een tricky one: hij mag niet alleen geen appel of appelsap, maar ook niets waar appel, appelsap of pectine in zit. Dat betekent dat ook de meeste limonades, vruchtensappen en veel snoepgoed uit den boze zijn. Overigens heb ik gemerkt dat ook gluten en lactose nog wel een lastige kunnen zijn; je komt het in de gekste producten tegen. Het blijft een kwestie van goed etiketten lezen en alles waar iets van melk en tarwe in zit, mijden.

Gelukkig weet mijn manneke zelf al erg goed wat hij wel en niet mag eten en drinken en zijn wij meester geworden in het vinden en zelf maken van alternatieven. Met de juf heb ik afgesproken dat hij een trommeltje krijgt met een alternatief voor traktaties. Als er een activiteit is met eten en drinken, seint de juf mij even in zodat ik een glutenvrij, lactosevrij en appelvrij alternatief kan meegeven. Lunchen doen we thuis, dus dat is weer een zorg minder ;-). En voor speelafspraakjes zorg ik dat ik drinken en iets te eten bij me heb... Het is wat meer regelwerk en dat maakt het loslaten wat moeilijker. Maar ook hier gaan we vast weer een modus in vinden ;-)....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten